Jobba smartare med automatiserad och säkrare formulärhantering
Att ta hand om information på ett säkert, effektivt och billigt sätt är avgörande för en verksamhet. Inte minst idag när både mängden information och värdet av den ökar, hela tiden. Att behandla och hantera formulär och blanketter kräver uppmärksamhet. Men formulärhantering ska inte få äta upp resurser som egentligen behövs någon annanstans eller knapra i sig tid som borde läggas på annat.
Det finns goda skäl att tänka till kring hur man jobbar med formulärhantering. Och de flesta som tar en sådan funderare, brukar snubbla över ett antal utmaningar. Inte minst eftersom formulär och blanketter är något som berör de flesta delarna av en organisation – till exempel HR-avdelning, kundtjänst, försäljning och marknadsföring.
Den nya, uppdaterade visselblåsarlagen
Apropå HR och GDPR, visste du att det sedan 17 december 2021 finns en s.k. visselblåsarlag. Lagen innebär i korthet ett förbud mot att hindra eller försöka hindra rapportering av missförhållanden som har uppstått eller sannolikt kan komma att uppstå i en verksamhet. Den 17 december 2023 börjar lagen även att gälla för privata arbetsgivare med 50 eller fler anställda. Nedan finns en checklista för nedladdning så att du vet att just ditt företag följer lagen.
Varför en visselblåsarkanal?
Syftet med en visselblåsningskanal är att möjliggöra en hög skyddsnivå för de personer som i ett arbetsrelaterat sammanhang har fått del av eller inhämtat information om missförhållanden och rapporterar dessa.
Visselblåsarlagens skydd omfattar både skriftlig och muntlig rapportering.
En verksamhetsutövare som bryter mot något av förbuden mot hindrande åtgärder eller repressalier ska betala skadestånd för den förlust som uppkommer och för den kränkning som överträdelsen innebär, dvs. både allmänt och ekonomiskt skadestånd.
Arbetsmiljöverket är tillsynsmyndighet. Vid avsaknad av information, rapporteringskanal och förfaranden vid rapportering föreligger risk för att Arbetsmiljöverket lämnar föreläggande om att vidta åtgärder. Sådant föreläggande kan kombineras med vite.
Dyrt: Kostnaderna sticker iväg när man anställer specialister, plockar in konsulter eller utbildar personalen.
Osäkert: När extern personal hanterar konfidentiell eller affärskritisk information ökar säkerhetsriskerna.
Dålig koll: Formulärhantering som sköts manuellt eller av en tredje part gör det lättare att tappa bort viktig information, eller får in felaktiga uppgifter. Dessutom blir det krångligare att förbättra hanteringen.
Tappad tid: Manuell formulärhantering tar tid från annat viktigt – samtidigt som långa svarstider kan påverka kundnöjdheten negativt.
Sämre regelefterlevnad: Om formulärhanteringen till exempel sköts manuellt, blir det lättare att villa bort sig i regeldjungeln kring informationslagring.
Vår lösning
Hos oss får du en mix av mjuk- och hårdvara, som automatiserar din formulärhantering och tar med den in i en enklare och skönare digital värld. Data kan hämtas och extraheras från alla typer av pappersblanketter och elektroniska formulär – snabbt och säkert. Felaktigheter i formulären flaggas automatiskt innan analys och delning. Och allt arkiveras för enkel tillgång, i enlighet med de regler som finns – både externt och internt hos er.
Som vanligt är det din verksamhet och dina behov som utgör grunden till vår lösning. Vi börjar med en genomgående analys av era dokumentflöden, era behov när det gäller informationshantering och vilka möjligheter ni har när det gäller att jobba smartare och mer effektivt med formulär och blanketter. Och det frigör tid, resurser och plats i huvudet.
Fördelarna
Sänkta kostnader: Våra lösningar är återanvändbara och automatiserar all formulärhantering, så du slipper ta in dyra specialresurser.
Bättre koll: Att sköta informationsbehandling internt ger större kontroll och gör det lättare att hitta förbättringsmöjligheter.
Ökad säkerhet: Information som stannar i organisationen är alltid säkrare – och automatisering minskar risken att den mänskliga faktorn ger upphov till felaktigheter eller dataförluster.
Mer tid: Våra lösningar gör att formulärhanteringen blir snabbt och korrekt utförd, så att alla medarbetare kan fokusera på annat.
Bättre regelefterlevnad: Vår lösning kalibreras så att all data och lagringen av den uppfyller era säkerhetsdirektiv.
Vill du veta mer om hur din verksamhet kan utvecklas?
Ange dina uppgifter nedan så kontaktar vi dig inom kort.